"הרגע המכריע"

"כאשר אתה מצלם תצלום, מתקיימת לשנייה פעולה יצירתית. העין שלך מוכרחה לזהות קומפוזיציה או ביטוי רגשי אותם מזמנים לך החיים, ואתה חייב לדעת מתוך אינטואיציה מתי ללחוץ על המצלמה. זה הוא הרגע בו הצלם הוא יצרתי”  אנרי קרטייה ברסון מתוך הוושינגטון פוסט.
קרטייה-ברסון פיתח גישה אסתטית לצילום, שזכתה לשם הרגע המכריע- decisive moment. הרגע המכריע מתאר את המיזוג ברגע הצילום של יסודות התוכן והצורה לכלל דימוי מושלם אחד. אירועים ארעיים ובני חלוף מתחברים ברגע הצילום בקומפוזיציה הרמונית שמייצרת התבוננות משמעותית על העולם. 
התמונה המזוהה ביותר עם מושג זה היא של ברסון מ1952 בה צילם איש קופץ מעל שלולית בתחנת הרכבת  סאנט לזר שבפריז. בתמונה זו חוזרת על עצמה צורה של זוית חדה במספר מקומות: ברגליים של הדמות הראשית, באותה המקום בצל, בפוסטר הרקדנית מאחור, בצורת מחוגי השעון ברקע ובגגות הבניינים. זהו כמובן אינו צירוף מקרים- ברסון ישב ברחוב לצד הסיטואציה וחיכה לה מבלי להתערב, כזבוב על הקיר.בתצלומיו של קרטייה-ברסון, כמו גם בזה, יש הרגשה של ארגון מופתי של הדימוי, כמעט ללא אלמנטים שנחתכים על ידי המסגרת במקרה. 
דיברנו בכיתה על כך שאותו "רגע מכריע" הוא רגע ספציפי אחד ויחיד של שבריר שנייה הדורש אינטואציה, תשוקה, סבלנות ושליטה מלאה במצלמה. כל אלו נדרשים לצלם רחוב כמו ברסון אך גם לצלמים בתחומים אחרים: בצילום עיתונות (לפחות בזה המסורתי), בצילום ספורט, בצילום אירועים (חלילה שהצלם יפספס את רגע שבירת הכוס) ואצל הקרובים אל תלמידנו יותר מכל צלמי הטבע.
צלם טבע חייב לפעול כמעט תמיד בגישת "הזבוב על הקיר", הוא לא יכול להתערב בסיטואציה- מהסיבה שהדוגמנים שלו (בעלי החיים) ככל הנראה לא יגיבו למבוקשו- בטח אם מדובר בחיות בר. כדי ללכוד רגעים מעניינים ויוצאי דופן עליו להיות בעל אינטואציה גבוהה ושליטה טובה במצלמה- שכן הנמר יקפוץ מהעץ רק פעם אחת והוא לא יחכה לאף אחד...


צילום: Carsten Riedl










צילום:



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סוס יאור- היפופוטם

כורש הנמר